04.08.2015

Letni sprzęt sportowy – zakupy Polaków wg Ceneo.pl

Słońce za oknem, dzień coraz dłuższy – czas zadbać o kondycję, zdrowie i figurę. Jakie letnie sporty uprawiają Polacy? Ile wydają na sprzęt i akcesoria? Czy są wśród nich kaski i ochraniacze? Na wszystkie pytania odpowiada lipcowy raport Ceneo.pl.

Najpopularniejszą sportową aktywnością w letnim sezonie jest bez wątpienia rower – wsiada na niego regularnie 68% ankietowanych. Drugie miejsce w rankingu najpopularniejszych sportów na świeżym powietrzu jest bieganie (26%). Lubimy także gry zespołowe – piłkę nożną (20%) i siatkową (17%). Zestawienie TOP5 letnich sportów zamykają rolki – jeździ na nich 15 % ankietowanych. Na dalszych miejscach uplasowały się nordic walking, tenis, badmington, pływanie i jazda konna. Żadnych sportów nie uprawia 14% badanych.

Statystyki zmieniają się nieco w przypadku dzieci. Na pierwszym miejscu nadal króluje rower – aż 73% badanych wskazało go jako podstawowy sport swoich pociech. Kolejne dwa dziecięce „top-sporty” to rolki (ma je co trzecie dziecko) i hulajnoga (co czwarte). Listę zamykają gry zespołowe – w piłkę nożną, siatkową, kosza czy zbijaka gra 35% dzieci. Żadnych sportowych aktywności nie podejmuje co dziesiąte dziecko.

– Sezon zakupowy na sprzęt sportowy zaczyna się już w marcu i trwa do września. Najwyższa sprzedaż (nawet dwukrotnie) rowerów, rolek, deskorolek i hulajnóg przypada na kwiecień i maj. W kolejnych miesiącach Polacy kupują drobniejszy sprzęt – np. piłki, oraz akcesoria – np. lotki, siodełka, oświetlenie czy nowe kółka do rolek. W wakacyjnych miesiącach sprzedaje się też trzy razy więcej obuwia i ubrań sportowych – podsumowuje zakupowe trendy Grzegorz Górkowy, kierownik Działu Rozwoju Treści Ceneo.pl.

Ponad połowa ankietowanych potwierdziła zakup w tym roku nowego sprzętu sportowego – rozkład procentowy jest podobny zarówno w przypadku dorosłych, jak i dzieci. Równie często co w sklepach sportowych (60%) Polacy kupują go w internecie (55%). Działy sportowe w supermarketach czy niszowe sklepy wyspecjalizowane w jednej dziedzinie są zdecydowanie mniej popularne (poniżej 4%).

Łatwo to wytłumaczyć. Przy zakupie sprzętu istotne są dwa kryteria: cena i fachowa porada. W internetowych sklepach ceny są przeważnie niższe, a wiedzę można czerpać zarówno ze specjalistycznych artykułów jak i opinii innych użytkowników. Te drugie – o ile pochodzą z certyfikowanego programu, takiego jak np. Zaufane Opiniie, są wiarygodne, bo pochodzą od klientów, którzy dany produkt na pewno kupili – podkreśla Grzegorz Górkowy.

Z ankiet wynika także, że na sprzęt sportowy wydajemy całkiem pokaźne kwoty. Jedna trzecia osób przeznacza na ten cel więcej niż 500 zł. Co czwarta osoba kupiła w tym roku sprzęt o wartości od 300 do 500 zł. Połowa ankietowanych wydała do 300 zł.

37% ankietowanych potwierdza używanie kasku podczas jazdy, pozostała część – 63% – uważa go za zbędny. W grupie tych noszących kaski, aż 60% uważa, że powinno być to obowiązkowe dla dorosłych, 22% – że obowiązek powinien objąć wyłącznie dzieci. 18% pozostawia wybór w gestii samych użytkowników rowerów, rolek i hulajnóg.

Kask nie jest dużym wydatkiem. Podstawowe modele dziecięce można kupić już od 20 zł, te dla dorosłych kosztują średnio 100 zł. Warto zainwestować w to nakrycie głowy, bo zmniejsza ryzyko poważnych urazów podczas upadków, o które, zwłaszcza w przypadku dzieci, nietrudno – mówi Grzegorz Górkowy.

Jeszcze mniejszą popularnością niż kaski cieszą się ochraniacze – używa ich zaledwie 18% ankietowanych. Reszta uważa je za zbędny gadżet.


Materiał na podstawie danych własnych Ceneo.pl oraz ankiety przeprowadzonej w czerwcu 2015 roku wśród użytkowników Ceneo.pl (ok. 2000 odpowiedzi).