04.08.2015

Walentynki na bogato

Walentynki, choć są świętem o zagranicznych korzeniach, na dobre zagościły w polskim kalendarzu. Z ankiety przeprowadzonej przez Ceneo.pl wynika, że obchodzi je już 55% pytanych. Większość z nich decyduje się z tej okazji na zakup prezentu, a co druga kupi go w sieci. Nie dziwi zatem fakt, że obroty e-sklepów rosną w lutym nawet o 20%, w naturalny sposób przedłużając okres wzmożonych zakupów po Świętach i zimowych wyprzedażach.

Zwolennicy Walentynek podkreślają, że to miła tradycja (25%), która mobilizuje, by w codziennym pośpiechu znaleźć czas dla bliskiej osoby (12%), spędzić romantyczny dzień z partnerem (18%) i sprawić bliskiej osobie niespodziankę (19%). Rosnąca popularność Święta Zakochanych sprawia, że coraz rzadziej zostawiamy przygotowania do tego dnia na ostatnią chwilę. Tylko 20% przepytanych osób przyznało, że zastanawia się nad niespodzianką dla partnera w przeddzień lub w same Walentynki. 80% ankietowanych zabiera się za planowanie ze sporym wyprzedzeniem, nawet już w styczniu (45%).

Większość ankietowanych decyduje się na zakup prezentu (47%) oraz romantyczną randkę w kawiarni, restauracji czy kinie (39%). Coraz częściej jednak inwestujemy w niestandardowe atrakcje wymagające inwencji i dłuższych przygotowań – na taki pomysł wskazało 12% pytanych. Wśród swoich planów wymieniali między innymi romantyczny wyjazd, wizytę w SPA dla dwojga, wspólną sesję zdjęciowa czy „coś szalonego”, np. skok na spadochronie albo lot balonem.

Przeszczepiony na polski grunt Dzień Zakochanych przynosi wzrost przychodów wielu branżom gospodarki. Nasza ankieta pokazała, że na prezenty z tej okazji przeznaczamy coraz większe kwoty – mówi Joanna Heine, Kierownik Działu Rozwoju Produktów w Ceneo.pl. – Zdecydowana większość (60%) wyda na prezent od 100 do 300 zł, a co dziesiąty ankietowany nawet więcej. Co druga osoba zadeklarowała, że prezent kupi w sieci. Ruch w e-sklepach wzrasta w przedwalentynkowym okresie nawet o jedną piątą, a sklepy walczą, by uszczknąć dla siebie jak największy kawałek walentynkowego tortu – podkreśla.

 Walentynkowe gadżety – hit czy kit

Z badania wynika, że najpopularniejszym walentynkowym prezentem w tym roku będą kwiaty (21%), słodycze (20%), perfumy (19%), biżuteria i bielizna (po 11%). Najmniej osób zamierza kupić sprzęt elektroniczny lub voucher – być może dlatego, że ten ostatni pomysł jest zbyt bezosobowy.

Mogło by się wydawać, że niezbędnym walentynkowym gadżetem są czerwone serca, róże, pluszowe misie czy poduszki z romantycznymi wyznaniami. Rzeczywiście 23% pytanych deklaruje, że kupi tego typu drobiazg. Z drugiej strony w odpowiedziach na pytanie o największy walentynkowy koszmar niemal 70% wymieniało najróżniejsze nieprzydatne i tandetne upominki. Inne przykłady kompletnie nietrafionych prezentów otrzymanych z tej okazji można podzielić na dwie grupy: prezenty praktyczne (tu dominowały skarpetki, ale też sprzęt kuchenny i wyposażenie domu) oraz prezenty poprawiające urodę (depilatory, kremy przeciw zmarszczkom i na cellulit oraz odchudzające suplementy).

 – Wyraźnie widać więc, że stajemy się wybredni, a nasze prezentowe oczekiwania rosną, z czego chętnie korzystają sklepy, uruchamiając specjalne zakładki z poradnikami prezentowymi dla niej i dla niego – podsumowuje Joanna Heine. – Proponowane gadżety mają oczywiście walentynkowe motywy, ale dalekie są od banału i niskiej jakości – dodaje.

Lista najpopularniejszych produktów w kategorii „Prezent na Walentynki” (15.01-09.02.2015)
1 Spinki do mankietów „Superman” od 129 zł
2 Różowo – czarna torba listonoszka od 99 zł
3 Wisiorek Serduszko od 102 zł
4 Lusterko do torebki w kształcie serca od 82 zł
5 Czerwona kawiarka ciśnieniowa od 79 zł

Internetowe zakupy „dla dorosłych”

10% ankietowanych planuje zakup odważniejszego prezentu. Erotyczne akcesoria przestały być tematem tabu, a kategoria ta z roku na rok zyskuje na popularności : w Ceneo.pl akcesoria erotyczne oferuje niemal 200 sklepów, z asortymentem niemal 14 tysięcy produktów. Popularność tej kategorii rośnie bardzo dynamicznie – tylko na przestrzeni 2014 roku liczba użytkowników zwiększyła się o 30%.

Z ankiety przeprowadzonej przez Ceneo.pl wśród użytkowników kategorii Erotyka wynika, że najczęściej odwiedzają tę sekcję mężczyźni do 40 roku życia pozostający w związku (małżeńskim lub nieformalnym). Użytkownicy w większości kupują erotyczne gadżety na własny użytek (prawie 70%) wydając na pojedynczy produkt do 300 zł (57%), a nawet do 500 zł (16%). Ponad połowa ankietowanych przyznała, że jest regularnym bywalcem, zaś ponad dwie trzecie potwierdziła dokonywanie konkretnych zakupów. Według użytkowników Ceneo.pl, erotycznym zakupom w sieci sprzyjają przede wszystkim anonimowość i dyskrecja (62%), szeroki asortyment (46%) , a także możliwość zapoznania się z opiniami innych nabywców (32%).

Najpopularniejsze erotyczne kategorie produktów to gadżety (51%), w tym przede wszystkim wibratory oraz akcesoria BDSM (kajdanki, uprzęże, pejcze). Dużą popularnością cieszy się także odzież i bielizna (28%) oraz asortyment drogeryjny czyli feromony, lubrykanty, żele do masażu i suplementy wzmagające doznania (7%). Najrzadziej (2%) użytkownicy wybierają biżuterię erotyczną i filmy „dla dorosłych”.

Lista najpopularniejszych produktów w kategorii Erotyka (15.01-09.02.2015)
1 „Maszyna Miłości” Od 1245 zł
2 Łóżko do masturbacji Od 589 zł
3 Gigantyczny wibrator Od 119 zł
4 Stringi z lateksu Od 59 zł
5 „Lalka miłości” (szatynka) Od 499 zł

Walentynki 2015 - raport Ceneo.pl - infografika