W badaniu satysfakcji konsumentów Polskiego Programu Jakości przeanalizowane zostały opinie osób, które w ciągu całego roku 2020 oceniły kilkadziesiąt tysięcy firm za pośrednictwem portalu jakoscobslugi.pl. Na tej podstawie wyłonionych zostało 187 firm, które uzyskały w poszczególnych kategoriach największą liczbę opinii. Następnie w badaniu ankietowym CAWI respondenci ocenili ich jakość obsługi oraz stopień rekomendacji danej firmy (wskaźnik NPS). Dodatkowo, ocenie podległo 5 obszarów szczegółowych: wygląd miejsca obsługi, zachowanie personelu, wiedza i kompetencje personelu, czas i organizacja obsługi oraz oferta, cena i asortyment.
Prestiżowy tytuł Gwiazdy Jakości Obsługi otrzymały te firmy, które uzyskały najwyższe oceny konsumentów oraz wyróżniły się na tle średnich wyników w swojej branży.
Nagroda przyznawana jest zawsze na początku nowego roku za rok poprzedni.